Wist je dat een derde van alle zoekopdrachten in Google voor foto’s zijn?
Daarom laat Google ook direct foto’s zien bij veel zoekopdrachten, bij 12,5% van alle zoekopdrachten om precies te zijn. Het is dus belangrijker dan ooit om ook je foto’s goed te optimaliseren.
In dit artikel bespreek ik de belangrijkste zaken waar je op moet letten bij het optimaliseren van foto’s.
Hoe optimaliseer je een foto voor Google?
- Gebruik visueel mooie foto’s van hoge kwaliteit. Als iemand in Google op “badkamer” zoekt zal diegene niet klikken op slecht gemaakt foto’s. Het moet visueel aantrekkelijk zijn anders zal de foto nooit stijgen. Als Google ziet dat er veel mensen op een bepaalde foto klikken plaatst Google de foto steeds hoger in de ranking.
- Bestandsnaam: geef de bestandsnaam van de foto een keyword mee. Het keyword moet wel relevant zijn voor de foto. Je kan niet een foto van een tafel opslaan als badkamer.jpg.
- Alt-description: geef een goede alt-beschrijving mee aan de foto, gebruik hiervoor weer het belangrijkste keyword. De alt-description is niet zichtbaar voor bezoekers van de site maar wel voor Google.
- Image-caption: dit is de beschrijving onder de foto en deze is wel zichtbaar voor bezoekers op de site. Gebruik ook hier weer het belangrijkste zoekwoord voor de foto.
- De tekst die rondom de foto staat is ook belangrijk. Zorg dat je het keyword en synoniemen waar je op wilt stijgen gebruikt in de tekst rondom de foto.
- URL: zorg ervoor dat de pagina waar de foto op staat het belangrijkste zoekwoord in de URL heeft staan.
- Fotoformaat: zorg ervoor dat de foto geen rare verhoudingen heeft. De standaard liggende maat is het beste, dat is 800 pixels breed bij 600 pixels hoog.
Dit zijn de belangrijkste zaken voor een goede foto optimalisatie. Uiteraard spelen de gewone rankingfactoren ook een rol zoals server snelheid, website optimalisatie en inkomende links.
Heb je nog een vraag hierover neem dan gerust contact met ons op.